Glassbrikker heklet i bestemorsruter med luftmaskebuer mellom hver rad

Som tidligere sagt i blogginnlegg skal jeg designe brikker til å ha under glass som skal være en del av borddekking til et stort selskap førstkommende lørdag. Jeg har nå heklet 4 glassbrikker og har 22 glassbrikker igjen før jeg har en til hver gjest.

Garnet jeg bruker er Bomull Soft fra Nille som består av 100 % bomull. Tykkelsen på heklenålen er 2,5. Jeg måtte også prøve flere alternativer på selve mønsteret før jeg ble fornøyd. Denne gangen har jeg prøvd å kombinere flere mønster samtidig og ville derfor hekle en rad med bestemorruter og en rad med luftmaskebuer annenhver rad. Her er et bilde av fire ferdige brikker sammen med servietter og lys:

I dette mønsteret er det i omgangene med stavgrupper heklet 3 staver med 1 luftmaske mellom på sidene og 2 luftmasker i mellom på kantene. Omgangene med luftmaskebroer består hele tiden av en fastmaske i luftmasken fra forrige rad og 4 luftmasker over 3 staver fra forrige rad. I hvert hjørne heklet jeg også 4 luftmasker. Dersom dere har lyst til å prøve å heklet dette mønsteret har jeg her tegnet mønsteret hvor kors betyr stav, lav ring betyr luftmaske og liten t betyr fastmaske.

Jeg heklet rundt og rundt uten å snu slik at stavene og luftmaskene får det samme utseende. Jeg har også valgt å avslutte med en omgang luftmaskebuer slik at brikken får et mer elegant utseende. Her kan dere se nærbilde av en brikke:

Håper at denne måten hekle bestemorruter kan være en inspirasjon til andre hekleglade...

#hekling #hekleglede #hekleblogger #hekle #egetdesign  #gassbrikker #bestemorruter #borddekking

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Nina Høkeli

Nina Høkeli

53, Hvaler

Ønsker deg som leser hjertelig velkommen til min hekledagbok :-). I denne bloggen deler jeg min hobby og lidenskap for hekling. Ønsker du å kontakte meg er min e-post: post@ninahokeli.no