Her kan du se hvordan jeg lager et «god jul» mønster i Excel og bruker dette til å hekle en juleduk

Å bruke Excel som et verktøy får å lage mønster i filethekling har jeg brukt mange ganger. Jeg har også skrevet et blogginnlegg for Microsoft Norge for hvordan dette gjøres. Denne gangen ønsker jeg å lage et juleløper hvor jeg gjentar god jul gjennom hele duken. Her kan dere se duken etter at to  rapportrader er heklet:

For å lage bokstavene tegnet jeg først bokstavene i min «designer bok». Dette er helt fritegning og det er sikkert andre som tegner bokstavene helt andreledes. Hver bokstav kunne kun være 4 tegn i bredden og 5 tegn i høyden.  Her kan dere se mine tegninger:

Jeg regnet ut at hver karakter trenger 4 ruter pluss 1 i mellom. Da det er 6 tegn, blir regnstykket 5x6 som gir 30 tegn. I tillegg må jeg starte med 1 tegn, og det gjør at mønsteret går over 31 ruter. Med dette som utgangspunkt laget mønsteret i Excel hvor jeg laget et x der det var en fylt rute og en blank rute der det ikke var noe mønster. Satte kolonnebredde til 2 og markerte 31 ruter.  I tillegg speilvendte jeg bokstavene ved å kopiere radene i motsatt rekkefølge. Dette synes jeg er en morsom effekt.  Slik ser mønsteret i Excel ut:

Garnet jeg benyttet er Cotton Yarn fra Søstrene grene og brukte heklenål nr 3,0. Da er det bare å starte å hekle. Jeg la opp 93 luftmasker. Startet med 4 nye luftmasker og heklet en stav i den 7. luftmasken fra nålen. Dette er den første ruten. Videre heklet 2 luftmasker, hoppet over to luftmasker og heklet en stav. Dette gjentok jeg slik at det ble 31 tomme ruter. Mønsteret blir heklet fra høyre og venstre annenhver gang. Der det er tegnet et x hekler jeg 2 staver i ruten og der det er tom rute hekler jeg kun 2 luftmasker. Jeg starter hver omgang med 4 luftmasker som er den første ruten. Andre rad og videre heklet jeg etter mønsteret og jeg vet ikke hvor mange rapporter jeg skal hekle. Jeg vil passe på å avslutte slik at det blir symmetri i duken.

Nå gleder jeg meg til å hekle ferdig duken. Jeg vil finne en passende kant rundt. Når duken er ferdig blir bilder og fullstendig mønster lagt ut på www.ninashekleverden.com

Håper at dette kan inspirere hekleglade i denne førjulstiden. :-)

#jul #hekleglede #hekling #løper #duk

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Nina Høkeli

Nina Høkeli

53, Hvaler

Ønsker deg som leser hjertelig velkommen til min hekledagbok :-). I denne bloggen deler jeg min hobby og lidenskap for hekling. Ønsker du å kontakte meg er min e-post: post@ninahokeli.no